KOVŠ
PORUČITE TELEFONOM
0114053820
ponedeljak-petak 9-19h
besplatna dostava
za porudžbine iznad 3000 din.
dostava danas za danas
za porudžbine iz Beograda
količinski popust 10%
za kupovinu tri ili više knjiga
ISBN: 9788664031073
Broj strana: 357
Pismo: Latinica
Povez: Tvrd
Format: 21 cm
Godina izdanja: 2019.
Izdavač: Kreativna radionica Balkan
Veoma inovativan i kompleksan, istorijski roman u kome je ispripo vedana saga niške familije Aksentijević, isprepletena sa dramatičnom životnom pričom Rusa Nikite, izbeglice. Glavni lik romana je, međutim, vredan umetnički antikvitet ‒ kovš. Radnja počinje u Carskoj Rusiji, u sâm suton carske dinastije, kada uvaženi draguljar Faberže pravi ovu monumentalnu činiju za elitni carski puk. Tokom XX veka, premeštan po evropskom kontinentu, kovš menja vrednost i namenu. Krajem veka pronalazi ga Momir, Beograđanin koji se odselio u Beč u potrazi za boljim životom. Ova saga je i putopis koji traje sto godina, koliko je ova glamurozna činija učestvovala u različitim fenomenima i kontradiktornostima. Predstavlja i hroniku čiji je tok isprepletan i ispresecan, ilustrujući paradokse veka iza nas, u kome su se na neprirodne i grube načine mešali aristokratija i puk, visoka umetnost i kič i prizemno ponašanje. Na kraju, putopis i put kovša se završavaju, krug se zatvara. Restauriran, kovš je vraćen na mesto odakle je i potekao ‒ u Rusiju. Razdori i svađe, otvorena i nerešena pitanja i dalje ostaju takva, što je najbolje iskazano transponovanim govorom pripovedača: „ne umemo mirno da se ne slažemo“ ‒ što su nauk, pouka i poruka ovog istorijskog romana. Pitanje je samo koliko želimo i koliko smo spremni da ih usvojimo i primenimo?
(Izvod iz recenzije Marine Đenadić)
Ova priča je inspirisana stvarnim ljudima, predmetima i dešavanjima... Proteže se između istoka i zapada ‒ od emocije, preko praznoverja do razboritosti, od votke, preko rakije do viskija ‒ tipično balkanski ‒ tamo-amo po XX veku.
(Autor)
„Momir leži u krevetu i gleda u mrak. Razmišlja na šta je naleteo: Šta li se sve sa tom divnom činijom događalo? Eheeej, sto godina! Neki ruski general ga je poručio, kupio... Sigurno su Rusi pili votku iz njega, ili možda nešto drugo, finije? Kako je tako skupocen predmet stigao u Niš? Da li ga je doneo jedan od onih hiljada ruskih izbeglica koji su bežali od Crvenih u Srbiju, dvadesetih? Kako ga je taj jadnik nosio, kako ga je sačuvao? Da li je kovš možda njega sačuvao? Kakve li sve tajne nosi tih deset kila srebra?“
(iz romana Kovš)
Komentari
-
KOVŠ
Peđa Ristić ( 16.10.2020. ) ★★★★★
Recenzija Miljurko Vukadinović.\r\nУКУС И БОЈА ВРЕМЕНА У УЗБУДЉИВОМ РИСТИЋЕВОМ РОМАНУ \r\n(ПЕЂА РИСТИЋ: КОВШ,путешествије чудесне сребрне чиније кроз хх век)\r\n\r\nОвај се аутор( рођен 1953. У Београду, а деведесетих година пресeлио у слободнији свет, стабилизовавши се у Базелу), огледао у роману (Пијанино у блату, 1998), Срећан човек,2017) и поезији (Гитара у снегу, 2018). \r\nУ романима је испољио две завидне врлине: испричати своју причу као туђу и туђу као своју. У „Пијанину“ је широко раскрилио сферу књижевних интересовања за изганство и избеглички свет, будући да је и сам 90-тих година прошлог века био принуђен да напусти Србију. Наравно укус и боја времена су још једнa димензијa која среће доживљај времена и визију.\r\nИначе,категорија времена и простора, укрштање временског и просторног низа, као и преплитање историјског и друштвено-јавног са личним и чак приватним, по Бахтину су превасходно средство за читање, разумевање и вредновање историјских романа. \r\nУправо у новом Ристићевом роману Kovš,2019, који је свакако најуспелије романескно дело овог аутора а, по нашем мишљењу, један од најузбудљивијих догађаја у роману ове књижевне сезоне, јединство хронотопа једна је од најузбудљивијих и органских показатеља стилских и поетичких елемената, књижевног поступка и оних стилских својстава која одређују и ритам и боју казивања a могу послужити и као „шифра тумачења и разумевања“. \r\nТо је поступак који исказује стваралачки индивидуалитет писца и омогућава му да заснује сопствену интегралну визију света и доживљаја живота, а читаоцу може понудити сабирно место вредносних судова о целокупном прозном делу, ликовима, типу нарације, интонацији казивања и сл. елементима укупног сагледавања појединачних дела. На темељу истраживања „видљивих и невидљивих сродности“ у прозном опусу овог аутора хронотоп је један од поузданих кључева тумачења па смо му у овом раду прибегли, јер чини да спрега догађајних и асоцијативних низова буде изразитија и уметнички делотворнија. \r\n Уз константну приповедачку позицију писац је наратор или свезнајући приповедач чак кад није ни учесник, ни сведок већ само интерпретатор догађаја, нека врста пишчевог алтер ега. Циљ је да се објективизацијом казивања и субјективизацијом догађаја просторно-временској димензији да пуноћа доживљаја проласка времена, као проток реалне космичке енергије. Епски и лирски субјекат се стапају - потреба за објективизацијом благо потискује субјективизам. Писац настоји да успостави доживљај историјске егзистенције - неку врсту хронике – аутобиографије о другима. Приповедање тј. хроничарење се одвија из перспективе трећег лица, али аутор усложњава позицију наратора тако што причу развија у више праваца , што повремено доноси специфичан однос наративне инстанце према садржају који приповеда. \r\nКретање кроз време прати и кретање кроз простор.Има асоцијативних преношења у релативну прошлост и будућност, а на структурном плану наглашена је фрагметарност и убрзање времена, па се стиче утисак да аутор све чини да приче не заокружи и тако доприноси динамици приповедања. \r\nРазвојна линија прозног искуства овог аутора креће се од евокативне повести, у разним варијатетима, и поред временских помака до десет и више година , није линеарна већ прстенаста , уз присуство најчешће једног наратора, неке врста свезнајућег приповедача... Финале романа доноси казивање у првом лицу где је уплив аутора природно уведен и не нарушава причу а доприноси убедљивости казивања.\r\n(...)\r\nПосебни квалитет и особеност романа лежи у чињеници да је главни лик романа који путоводи причу и сижејне руковце један уметнички предмет – ковш, сребрна чинија , која путује кроз време (1902-2000) и простор од Петерсбурга – Одесе –Константинопоља-преко Солуна и Битоља – Ниша- Београда- Беча и Лондона па натраг - у Русију, све мењајући намену и власнике (од последњег на руском тлу Никите Самољукина па до браће Аксентијевић у Нишу), откривајући нам читаву панораму политичких и идеолошких превирања на већ поменутом широком простору. Видимо царску Русију широко раслојену коју неопозиво преплављује комунистички душегубна идеологија, потом ,скоковито и Србију, нарочито од Другог светског рада где је братоубилаштво на идеолошким разликама (монархија-комунизам) трајно разорило породице (Аксентијевић). Још једном се потврђује да је хх век један од најстрашнијих модела „последњих времена“.\r\nИ сам роман остварен је на иновативан и сложен начин као хибридни жанр где се укрштају и сустичу различити романескни обрасци: од породичног до друштвеног, од друштвеног до историјског романа, од историјског до романа фикције, од романа путописног до романа путовања итд. где се са историјском фактографијом сударају и алхемичарски симболи и езотеријски знаци а идеолошко знаковље од пута ствара беспут, трагичан и страдалачки. \r\n\r\n Миљурко Вукадиновић
PORUČITE TELEFONOM
0114053820
ponedeljak-petak 9-19h
besplatna dostava
za porudžbine iznad 3000 din.
dostava danas za danas
za porudžbine iz Beograda
količinski popust 10%
za kupovinu tri ili više knjiga